رفتن به محتوای اصلی

دانشگاه صنعتی سجاد

تاریخچه

  • مهندسي مواد
    گروه مهندسی مواد  دانشگاه صنعتی سجاد در مهرماه سال 1391 با پذيرش اولين دوره دانشجويان در مقطع كارشناسي تأسيس گرديد و در حال حاضر این دانشکده دارای دو رشته در مقطع کارشناسی می باشد.

    • معرفي رشته مهندسي مواد و متالورژي صنعتي - مقطع کارشناسي
    امروزه دوره‌هاي رشد و پيشرفت دانش بشري را بر اساس نحوه به كارگيري فلزات و مواد تقسيم‌بندي مي‌كنند. شناخت خواص، توزيع و نحوه استخراج و كاربرد مواد گوناگون در صنايع به همراه توليد، حفاظت و شكل‌دهي آنها محدوده مهم، وسيع و پر كاربردي از دستاوردهاي دانش بشري را شامل مي‌گردد كه هم اكنون به عنوان دانش مهندسي مواد شناخته مي‌شود.
    مهندسی مواد یکی از رشته هايی است که به درستی لقب مادر رشته های مهندسی را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر رشته مهندسی مواد در سطح دانشگاه‌های ایران در مقطع کارشناسی در سه گرایش دانشجو می‌پذیرد که عبارتند از: متالورژی استخراجی، متالورژی صنعتی و سرامیک. رشته متالورژی صنعتی یکی از زیر مجموعه‌های رشته مهندسی مواد است. در اين گرايش از مهندسی مواد، شناخت ساختار مواد و ارتباط بین این ساختار و خواص در جهت افزایش زمینه‌های کاربردی و طراحی مواد نو و ترکیبات جدید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با توجه به نام این رشته مشخص می‌شود که در این رشته از علم شناخت فلزات و آلیاژها در جهت کاربردهای صنعتی (به‌خصوص صنایع خودروسازی، هوا- فضا، هواپیماسازی، پتروشیمی، صنعت نفت و گاز، ساختمان، سازه‌های فضایی، حمل‌ونقل و صنایع نظامی) استفاده می‌شود.
    .
    • زمینه‌های کاربردی جدید
    رشته مهندسی مواد و متالورژی صنعتی علاوه بر کاربردهای متداول که در صنایع گوناگون دارد در جهت طراحی و تولید مواد پیشرفته به ‌سرعت در جهان در حال توسعه می‌باشد. مواد مغناطیسی نو با خواص برتر، استفاده از مواد مرکب (کامپوزیت) پایه فلزی، پليمری و سراميکی‌، ساخت مواد پیشرفته از طریق ترکیبات بین‌فلزی، ‌استفاده از آلیاژهایی که می‌توانند جایگزین اعضای بدن انسان شوند، ایجاد آلیاژهای سبک جهت تولید قطعات حساس، ‌طراحی و تولید آلیاژهایی که در دماهای بالا به‌کار می‌روند،‌ طراحی آلیاژهایی که در شرایط ویژه و سخت کاربرد دارند، مثال‌هایی از کاربرد رشته متالورژی صنعتی در تولید مواد پیشرفته می‌باشد. در سال‌های اخیر رشته‌هایی مانند مواد زیستی و نانوتکنولوژی مورد توجه بسیاری از محافل علمی، تحقیقاتی و صنعتی جهان قرار گرفته است که رشته متالورژی صنعتی می‌تواند نقش اساسی در جهت توسعه این‌گونه مواد پیشرفته ایفا نماید.

    • نقش و توانایی یا کارایی
    فارغ التحصیلان دوره کارشناسی مهندسی متالورژی و مواد در گرایشهای مختلف با مهارت¬هايی در زمینه های زیرکارآیی خواهند داشت.
    الف- تخصص کافی در گرایش مربوطه.
    ب- شناخت فرآیندها و آشنایی با خواص مواد و روش های تولید.
    ج- تجزیه و تحلیل فرآیندها و ارزیابی آنها به منظور استفاده بهینه از سیستم  ها.
    د- آشنایی با اصول علمی و تکنولوژي های مبتنی برآنها در زمینه های مربوطه.
    ه- توانایی انجام پروژه های صنعتی و تحقیقاتی (کاربردی) در حد متعارف.
    و- توانایی و راهبردی سیستم¬های تولید مواد و ساخت قطعات و رفع مسایل و مشکلات معمولی آنها.

    • ضرورت و توانایی
    با توجه به غنی بودن کشور به لحاظ ذخایر معدنی و نیاز مبرم به صنایع زیربنایی نظیر تولید فلزات اصلی و مواد غیر فلزی و با وجود واحدهای صنعتی بزرگ که با سرمایه گذاری به مرحله تولید رسیده اند، نظیر واحدهای تولید آهن و فولاد و سایر فلزات، واحدهای نورد و شکل دادن فلزات و ریخته گری، کارنجات سرامیک و کاشی و شیشه سازی و نیز با توجه به اهمیت مواد سرامیکی در صنایع الکتریکی و الکترونیکی، تربیت متخصصینی که قابلیت و کارآیی لازم را دارا باشند، می¬تواند قدمی بزرگ در جهت شکوفایی صنعتی و قطع وابستگی به دیگر کشورها در این زمینه مهم تخصصی باشد.

    • زمینه‌های اشتغال و ارتباط با سایر رشته‌ها
    به‌دلیل کاربرد وسیع مواد و به‌خصوص فلزات در ساخت کلیه قطعات صنعتی می‌توان به زمینه اشتغال دانش‌آموختگان این رشته در صنایع گوناگون پی‌برد. در بخش دولتی، شرکت‌ها و کارخانجات بزرگ نظیر تولید فولاد، ذوب‌آهن، صنایع خودروسازی،‌ هوا- فضا، نظامی، نفت و‌پتروشیمی و … و در بخش خصوصی، اکثر کارخانجات تولید قطعات صنعتی به ‌خصوص صنایع خودروسازی، ساختمان‌سازی،‌ معادن ‌و صنعت سیمان می‌تواند زمینه‌های جذب دانش‌آموختگان رشته متالورژی صنعتی را فراهم سازد. این رشته‌ ماهیتاً‌ ارتباط نزدیکی با دو رشته مهندسی مکانیک و مهندسی صنایع دارد واکثر پروژه‌های صنعتی به‌صورت کارگروهی و تیمی به انجام می‌رسد.
    علاوه بر بعد صنعتی اشتغال، دانش آموختگان با ادامه تحصيل می¬توانند به عنوان  هیئت علمی در دانشگاه¬ها، کادر آموزشی هنرستان ها و آموزشگاه ها، محقق در مراکز پژوهشی و طراحی مهندسی و همچنين در فعاليت های مدیریتی و ستادی، مشغول به کار شوند.

    • طول دوره تحصيل
    طول اين دوره کارشناسي بطور متوسط چهار سال است که در 8 ترم برنامه ريزي و اجرا مي شود. هر ترم شامل 17 هفته آموزش کامل در نظر گرفته شده است. دروس نظري به ازای هر واحد، 17 ساعت (يک ساعت در هفته) و دروس عملي و آزمايشگاهي به ازای هر واحد 51 ساعت (سه ساعت در هفته) مي باشد. کارآموزي 240 ساعت دارای 2 واحد و الزامي مي باشد. براي بعضي از دروس نظري برگزاري 2-1 ساعت تمرين در هفته مجاز مي¬باشد. تعدادکل واحد ها 141 بوده و به شرح زير می¬باشد:
    1- دروس عمومي 21 واحد،  2- دروس پايه 29 واحد،  3- دروس عملي 8 واحد،  4- دروس اصلي 31 واحد،  5- دروس تخصصي الزامي 43 واحد،  6- دروس تخصصي انتخابي 9 واحد.

    مهندسي انرژي
    در شرايط فعلي، روند رو به رشد تقاضاي انرژي از طريق گسترش سيستم هاي عرضه انرژي و بهره برداري از منابع انرژي فسيلي تامين مي شود. رشد سريع مصرف انرژي و سهم بالاي انرژي هاي فسيلي در تامين انرژي مورد نياز بخش هاي مختلف مصرف کننده انرژي، موجب سرعت بخشيدن به روند پايان پذيري منابع انرژي فسيلي و پخش حجم زيادي از مواد آلاينده در محيط زيست شده است. علاوه بر اين، وابستگي اقتصاد کشور به درآمد هاي ناشي از صادرات منابع انرژي فسيلي، موجب شده تا نظام اقتصادي کشور به شدت از تحولات بازار جهاني انرژي تأثير بپذيرد. از سوي ديگر ارتباط گسترده بخش انرژي با تحولات مختلف فني، علمي، اقتصادي و اجتماعي ايجاب مي کند تا طراحي، توسعه و بهره برداري از سيستم هاي انرژي به صورت بهينه صورت پذيرد. به اين ترتيب نقش دانشگاه ها در تربيت نيروي انساني آموزش ديده و کارامد در زمينه هاي مختلف انرژي بسيار مهم و اساسي ارزيابي مي شود
    .
    مهندسي انرژي، مباني علوم و مهندسي پايه را براي تحليل سطوح مختلف انرژي مانند منابع، استخراج، انتقال، فراورش و تبديل و توزيع انرژي به کار مي گيرد. هدف از ارائه برنامه کارشناسي مهندسي انرژي، تربيت مهندساني کارآمد، جهت طراحي و بکارگيري خلاقانه سيستم هاي انرژي در کاربردهاي مختلف در بخش هاي صنعت، حمل و نقل و ساختمان با در نظر گرفتن ملاحظات زيست محيطي و اقتصادي مي باشد.